دموگرافی (Demography) چیست و آیا می توان اطلاعات حاصل از دموگرافیک را در تحلیل پرسشنامه ها به کاربرد؟ همه شما تا حدودی با پرسشنامه های آماری آنلاین آشنایی دارید در واقع امروز بیشتر شبکه های اجتماعی کاربران برای خرید یک محصول از دوستان خود نظر خواهی می کنند. حال  برای اینکه یک پرسشنامه به بهترین شیوه ممکن طراحی شود و اطلاعات حاصل از آن کارایی داشته باشد باید در وهله اول بدانیم که چه سوالاتی پرسیده شود و از چه روش هایی استفاده کنیم که یک پرسشنامه خوب داشته باشیم و اینکه آیا روش خاصی وجود دارد تا میزان مشارکت افراد را بالا ببریم. سوالات حاوی اطلاعات دموگرافیک را در کجای پرسشنامه مطرح کنیم؟

به طور کلی جایگاه سوالات جمعیت شناسی، نرخ مشارکت، گروه هدف و … همگی پارامترهایی هستند که باید در بخش دموگرافی پرسشنامه مورد توجه واقع شوند.

به طور مثال تصور کنید که به شما یک پرسشنامه داده می شود و اولین سوالات آن در خصوص میزان درآمد شما، وضعیت تاهل شما و … پرسیده می شود. در حقیقت این سوالات ظاهر خوشایندی در ابتدای پرسشنامه ندارند و بیان سوالات شخصی در همان ابتدا کاملا اشتباه می باشد.

اما جدای از این موضوعات باید بدانیم که سوالات یک پرسشنامه برای چه گروهی مشخص شده است. آیا این جامعه آماری برای پاسخگویی به پرسشنامه من مناسب است؟

ngs.