به طور کلی دموگرافی (Demography) چیست و آیا می توان اطلاعات حاصل از دموگرافیک را در تحلیل پرسشنامه ها به کاربرد؟ همه شما تا حدودی با پرسشنامه های آماری آنلاین آشنایی دارید در واقع امروز بیشتر شبکه های اجتماعی کاربران برای خرید یک محصول از دوستان خود نظر خواهی می کنند.

دموگرافی (Demography) چیست و آیا می توان اطلاعات حاصل از دموگرافیک را در تحلیل پرسشنامه ها به کاربرد؟ همه شما تا حدودی با پرسشنامه های آماری آنلاین آشنایی دارید در واقع امروز بیشتر شبکه های اجتماعی کاربران برای خرید یک محصول از دوستان خود نظر خواهی می کنند. حال برای اینکه یک پرسشنامه به بهترین شیوه ممکن طراحی شود و اطلاعات حاصل از آن کارایی داشته باشد باید در وهله اول بدانیم که چه سوالاتی پرسیده شود و از چه روش هایی استفاده کنیم که یک پرسشنامه خوب داشته باشیم و اینکه آیا روش خاصی وجود دارد تا میزان مشارکت افراد را بالا ببریم. سوالات حاوی اطلاعات دموگرافیک را در کجای پرسشنامه مطرح کنیم؟

به طور کلی جایگاه سوالات جمعیت شناسی، نرخ مشارکت، گروه هدف و … همگی پارامترهایی هستند که باید در بخش دموگرافی پرسشنامه مورد توجه واقع شوند.

به طور مثال تصور کنید که به شما یک پرسشنامه داده می شود و اولین سوالات آن در خصوص میزان درآمد شما، وضعیت تاهل شما و … پرسیده می شود. در حقیقت این سوالات ظاهر خوشایندی در ابتدای پرسشنامه ندارند و بیان سوالات شخصی در همان ابتدا کاملا اشتباه می باشد.

اما جدای از این موضوعات باید بدانیم که سوالات یک پرسشنامه برای چه گروهی مشخص شده است. آیا این جامعه آماری برای پاسخگویی به پرسشنامه من مناسب است؟

به طور مثال شما سوالات مرتبط با حوزه پزشکی را از فرد نوجوان بپرسید و یا برای نظر سنجی در خصوص مهاجرت از تمام افراد جامعه سوال بپرسید.

امکان مطرح نمودن سوالات یک پرسشنامه از هر فرد یا هر گروه خاصی وجود دارد اما مساله مهم حفظ سلامت پرسشنامه می باشد‌ اگر شما تنها یک گروه مشخص را برای جوابدهی انتخاب کنید سلامت نتایج نظرسنجی از بین خواهد رفت. برای اینکه پرسشنامه عاری از هر گونه تعارض باشد و به نتایج پرسشنامه بتوان اکتفا کرد باید حتما جامعه هدف برای پاسخگویی متناسب با اهداف پرسشنامه تعیین شود. برای دستیابی به اطلاعات برتر از جامعه هدف، بهترین کار استفاده کردن از اطلاعات دموگرافی جامعه می باشد.

دموگرافی چیست؟

علوم اجتماعی از شاخه های متعدد و پیچیده ای تشکیل شده است که دموگرافی یا جمعیت شناسی هم یکی از زیر شاخه های مهم و کاربردی این علم می باشد. این زیر شاخه مباحث زیادی را در خود گنجانده است. در واقع ویژگی های جمعیت شناسی از قبیل سن، جنس، نژاد، ملیت، محل سکونت، وضعیت اشتغال، وضعیت تاهل، میزان درآمد و … در این علم مطرح می شود. البته اطلاعات دموگرافیک محدود به این موارد نمی شود و مباحثی از قبیل حجم، ترکیب و توزیع جمعیت هم از موضوعات اساسی در جمعیت شناسی هستند. جدای از تمام این ها، اطلاعات دیگری از قبیل میزان تولد نوزادان و مرگ و میر مهاجران هم گنجانده می شوند.

 

پرسشنامه

به طور کلی باید بگوییم که دموگرافی نوعی مطالعه علمی و تجربی می باشد که پیرامون جمعیت های بزرگ و توزیع جمعیت می باشد. اما امروزه در این شاخه از علوم اجتماعی به موضوعات دیگری از قبیل افزایش بیش از اندازه جمعیت، ارتباط بین اقتصاد با جمعیت، تعداد مهاجران خارج شده از کشور، فشردگی شهرها، عوامل تاثیر گذار در تنظیم خانواده، اندازه و ساختار و توزیع جمعیت نسبت به مهاجران، نسبت تولید به مرگ و میر و … پرداخته می شود.

همانطور که در تعریف دموگرافی هم عنوان کردیم اطلاعات دموگرافیک بیشتر برای دستیابی و شناخت بازار هدف انجام می شود. معمولا در پرسشنامه هایی که در آن ها هدف گردآوری اطلاعات دموگرافیک است از پرسش های متفاوتی که به خصوصیات مختلفی پرداخته شده است استفاده می شود. سپس‌ از طریق داده هایی که از این راه کسب می شوند بازار هدف تعیین می شود. اطلاعاتی که از این داده ها کسب می شود به درک درستی از هویت، نیازها، خواسته‌ها و دغدغه‌های افراد یا گروه‌های مختلف دست پیدا می کنید و توانایی تحلیل اتفاقات و پیشامدها و  مشخص نمودن اقدامات بعدی را خواهید داشت.